TJäNSTEDESIGN - KUNDBEHOV, METODER OCH IMPLEMENTERING

Card image cap
  • DURATION
    2 WEEKS
  • COURSE LEVEL
    Other
  • CREDITS
    5.0 HP
  • INSTITUTION
    Karlstad University
  • STUDY TYPE
    Distance
  • END DATE
    2023-09-21

Applications 2023-06-09 - 2024-05-05

COURSE DESCRIPTION

Kundupplevelser och att skapa värde för kunden är en viktig framgångsfaktor för företag och organisationer. I den här kursen lär du dig hur du skapar tjänster och upplevelser som möter kundens behov med hjälp av olika metoder och modeller inom tjänstedesign.

FÖR VEM?
För verksamma inom näringslivet som arbetar med tjänstedesign eller tjänsteutveckling och som vill öka sin förståelse för hur man kan använda användarcentrerade metoder för att utveckla bättre tjänster. Även för verksamma inom offentlig sektor som vill förbättra användarupplevelsen av sina tjänster.

VERKTYG FÖR ATT UTVECKLA BÄTTRE TJÄNSTER OCH SKAPA VÄRDE FÖR KUND
I denna kurs får du fördjupa dig i olika tjänstedesignmetoder och hur de kan tillämpas i olika sammanhang och områden. Fokus är på att identifiera och förstå kundens behov och och genom casebaserat lärande kommer du lära dig att analysera och skapa insikter från behovsmönster och utveckla lösningar som utgår från kundernas behov.

Du får också kunskap om utmaningar kopplade till implementering av tjänster och tjänsteerbjudande, inklusive kvalitetsparametrar samt samordning och samspel mellan olika tjänsteleverantörer.

DU KOMMER ATT FÅ
Kunskap om tjänstedesign och olika metoder och modeller samt hur dessa kan användas för att skapa tjänster och upplevelser som möter kundernas behov.
Verktyg för att identifiera, både uppenbara och dolda, kundbehov samt lära dig hur du kan använda detta underlag för att utveckla konkreta tjänsteerbjudanden.
Lära dig hur man kan implementera kvalitetsparametrar och samordning mellan olika tjänsteleverantörer för att skapa en sömlös kundupplevelse.

GENOMFÖRANDE
Kursen förutsätter självständigt arbete, kontinuerlig textinläsning samt aktivt och reflekterande deltagande på seminarier. En central del i kursen är att deltagarna reflekterar kring tillämpning av begrepp, teorier, modeller och metoder på sina egna organisationer samt delar och diskuterar utmaningar och erfarenheter med varandra. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform.

Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Kursens mål examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter som diskuteras och presenteras på obligatoriska seminarier.

KURSLEDARE
Mikael Johnson, forskare och lektor i företagsekonomi vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) och Handelshögskolan vid Karlstads universitet.

BEHÖRIGHETSKRAV
90 hp varav lägst 30 hp på G2F-nivå eller högre inom samhälls-, beteende- eller naturvetenskap samt minst 2 års arbetslivserfarenhet inom för kursen relevant yrkesverksamhet. Gymnasiets engelska 6. Motsvarandebedömning kan göras.

STUDIEPERIOD

Kursen ges under hösten 2023 och våren 2024.

Besök kursens webbplats för mer information: https://www.kau.se/ctf/ise/tjanstedesign-kundbehov-metoder-och-implementering

courses you may also like