Search

Open for the Climate

A government mission to create open online education for climate change. Nine higher education institutions in collaboration to create a wide range of education in dialogue with relevant organizations in business and the surrounding society. The assignment is coordinated by Uppsala University. The aim is to enable shorter further education in relevant areas, such as engineering, science, procurement law, computer science and urban social planning etc. The courses developed are presented here.

Batterisäkerhet och toxicitet: från värdekedja till åldrande batterier

Kursperiod 1/11 till 19/12 2025 Innehåll Batterivärdekedjan: från processer uppströms till nedströms Åldrande batterier: Hur batterier förändras över tiden och vilka risker det är med. Toxicitet: Fokus på material och deras påverkan på miljö och hälsa. Säkerhetsaspekter: Riskbedömning och hantering av batterier i olika skeden av deras livscykel. Livscykelanalys: Miljö- och hållbarhetsperspektiv. Kursens upplägg Kursen kommer att ske som en synkron onlinekurs (fjärrundervisning) för maximal flexibilitet för deltagarna. Kursen kommer att innehålla onlineföreläsningar, diskussionstillfällen, ett kort individuellt projekt, skriftliga reflektioner. För att slutföra kursen krävs en arbetsinsats på ca 40 h. Du kommer att få kunskap om Kursdeltagaren kommer att lära sig följande: Grunderna för batterisäkerhetsfrågor och toxicitet längs batterivärdekedjan En introduktion till livscykelanalys Kunskaper för hantering av åldrande batterier Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till personer inom logistik, automation, energiproduktion och byggsektorn. Främst de som hanterar batterier i fordonsflottor, arbetar med säkerhets- och hållbarhetsfrågor inom fordonsindustrin, arbetar med integration av batterier i lokala och nationella energisystem/infrastruktur. Helst har deltagarna en utbildning inom teknik eller naturvetenskap. Deltagare bör ha vissa förkunskaper om batterier, genom teknisk/naturvetenskaplig universitetsutbildning, eller genom en grundläggande öppen kurs. 

Batterisystem

Kursperiod 3/11 2025 till 18/1 2026 Batterier har en viktig roll i den gröna energiomställningen både som energilager på nätet och framförallt i elektrifieringen av transportsektorn. Elektrifierande vägtransporter är idag helt beroende av batterier som energilager och batterierna och hur de används har påverkan på fordonens räckvidd. Den här kursen har som mål att ge ökad förståelse av laddning, urladdning och smart kontroll av batterier. Bättre kunskap om batterier, batteristyrningssystem och laddningsoptimering leder till bättre batterianvändning vilket i sin tur leder till mer hållbar användning av både energi och resurser. Innehåll Kursen ska ge en grundkunskap om batterier, batterianvändning och speciellt batteristyrningssystem (BMS). Innehåll: Grundläggande kunskap om batterier och dess användning som energilager. Estimering av state-of-health (SoH) och state-of-charge (SoC). Batteristyrningssystem. Algoritmer för batteristyrning. Anpassning till olika användningsområden och användningsscenarier. Optimering av laddning. Datorsimulering av batteristyrningssystem och analys av resultaten. Kursens upplägg Helt på distans. Förinspelade föreläsningar, digitala föreläsningar (live), hemuppgifter (datorsimuleringar + quiz). Kursen ges på engelska. Det krävs en arbetsinsats på ca 80h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna: Översiktligt beskriva batteriers uppbyggnad och deras användning som energilager inom transportsektorn och på elnätet, planera och analysera kompletta system för elektrokemisk energilagring där batterier integreras med elektronisk styrning och andra hjälpsystem för avsett användningsområde, diskutera och motivera användningen av olika algoritmer samt tillämpa tekniker för kontroll och styrning av batterisystem för optimal prestanda och livslängd, Genomföra simuleringar av ett kontrollsystem för, och användning av, batterier (batteristyrningssystem (BMS)) och analysera och dra slutsatser från simuleringsresultat. Vem vänder sig kursen till? Yrkesgrupp: Ingenjörer som börjat arbeta med batterier och/eller vill lära sig mer om batterier och batteristyrningssystem. Utbildningsbakgrund: Gärna ingenjörsutbildning. Lämplig bakgrundskunskap: Gärna grundläggande elektroteknik men inget krav.

Cybersäkerhet i samhällskritiska system, med fokus på elsystem

Digital säkerhet, cybersäkerhet, är en nödvändighet för en fungerande samhällskritisk infrastruktur, såsom elsystem, vattenrening, trafik och sjukvård. Detta blir speciellt tydligt då vi går mot en grön omställning av vårt samhälle, då just samhällskritiska funktioner måste fungera och digitalisering av samhällskritiska funktioner ökar, för att vi ska kunna effektivisera olika verksamheter. Och med det följer att cybersäkra lösningar är ett måste, så att samhället och dess medborgare inte drabbas av digitala intrång. I denna kurs kommer exempel tas upp från olika samhällskritiska funktioner, med fokus på elsystemet. Digitala lösningar kommer att behandlas, samt metoder och modeller för cybersäkra system. Innehåll Samhällskritiska system Sveriges och Nordens elsystem Styrning och övervakning av elsystem Analys av digitala lösningar för elsystem Informationssäkerhetsbegrepp: konfidentialitet, riktighet och tillgänglighet; spårbarhet. Internationell ISO/IEC standardisering Omvärldsanalys Kursens upplägg Allt sker digital på distans, genom Zoom/motsvarande. Föreläsningar – kommer inte att spelas in – varvas med seminarier där olika frågeställningar behandlas i dialog med deltagarna. Undervisningen sker på svenska. Kurstillfällen: Digitalt, sex eftermiddagar á 3 timmar enligt: Tisdag 20 jan 2026, kl. 1315-1600Torsdag 22 jan, kl. 1315-1600 Tisdag 27 jan, kl. 1315-1600Onsdag 28 jan, kl. 1315-1600 Onsdag 4 feb, kl. 1315-1600Torsdag 5 feb, kl. 1315-1600 Kursen tar ca 80h att genomföra. Du kommer få kunskap om Efter kursen ska du ha fått en ökad förståelse för behovet av säkra digitala lösningar samt en bättre medvetenhet (”awareness”) om digitala sårbarheter. Kursen behandlar metoder och verktyg för att stärka en cybersäker miljö, med fokus på samhällskritiska elinfrastrukturer. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig till dig som arbetar inom någon samhällskritisk funktion, såsom elbolag, trafikverk, vattenreningsverk eller sjukvårdssystem. Du ska ha en teknisk bakgrund, med kunskap om ditt område där du är verksam. 

Elektronikens roll inom elektrifiering, AI och energieffektiva beräkningar HT25

Elektronik spelar en allt större roll i mycket av den senaste tekniken, ofta ganska osynlig del i mycket stora system, men kritisk för energiöverföring och energikonvertering (t.ex. i elektriska fordon), eller i energieffektiva system för datorberäkningar, som för AI, mobilnätens infrastruktur, datacenter, m.m. Detta gör elektronik (halvledare) och kunskap inom området till möjliggörare för många delar av ett fossilfritt energisystem. Innehåll Halvledare: grunden för all elektronik, tillverkning, leveranskedjorna som del av världsekonomin. Krafthalvledare i energisystem och för energikonvertering i t.ex. elektriska fordon. Hårdvarulösningar för energieffektiva datorberäkningar, neuromorf teknik. Kursens upplägg Kursen har tre delar (se innehålll), 2-4 föreläsningar per del samt material att läsa in för varje del samt en avslutande inlämningsuppgift (essä). Förinspelade föreläsningar. Diskussionsseminarium online efter varje del (kvällstid, ej obligatoriskt), Inlämningsuppgift (obligatorisk för godkänd kurs). Det krävs en arbetsinsats på cirka 60 h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Användning av halvledare och deras roll i system för fossilfri energi, elektronik för elektriska fordon, tillverkning av halvledare och leveranskedjor, metoder för högre energieffektivitet i hårdvara för beräkningar och AI. Vem vänder sig kursen till? Yrkesverksamma på företag och myndigheter som deltar i eller påverkas av den gröna omställningen till ett fossilfritt energisystem, elektronikens roll och användning i moderna system

Klimat och fysik - för nyfikna 2025

Kursperiod: 15 september till 30 november 2025 För att vi som samhälle ska acceptera nödvändigheten i att ställa om till ett fossilfritt energisystem behöver vi först förstå och acceptera mekanismerna bakom växthuseffekten. Många missförstånd och pseudovetenskapliga teorier florerar i debatten, och det är viktigt att dessa inte får stå oemotsagda. Det är också viktigt att de som argumenterar för en grön omställning har korrekta och vetenskapligt underbyggda argument. Lika viktigt som att förstå växthuseffektens orsaker är det att ha en korrekt och nyanserad bild av de tekniker som kan hjälpa oss att realisera ett fossilfritt energisystem. Vilka för och nackdelar finns med olika tekniker och hur kan vi bygga ett hållbart system med hjälp av dessa? Vilka risker finns och hur kan vi mitigera dessa? Innehåll Klimatvetenskapens historia. De fysikaliska principerna bakom växthuseffekten. Olika fossilfria energikällors funktion samt deras för och nackdelar. Klimatrelaterade risker med olika kraftslag. Vetenskapskommunikation i ett klimatperspektiv. Kursens upplägg Kursen bygger i huvudsak på synkrona onlineföreläsningar och diskussioner. Dessa kompletteras med inspelade föreläsningar och instuderingsmaterial. Det krävs en arbetsinsats på ca 60 h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Klimatvetenskapens historia. De fysikaliska principerna bakom växthuseffekten. Olika fossilfria energikällors funktion samt deras för och nackdelar. Klimatrelaterade risker med olika kraftslag. Vetenskapskommunikation i ett klimatperspektiv. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder sig främst till personer med yrken där energisystemet, den grön omställningen och fossilfri energiproduktion kommuniceras och/eller diskuteras, som till exempel beslutsfattare, samhällsdebatörer, kommunikatörer, utbildare, lärare och influensers. Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om dessa frågor.

Klimatet och etiken

Kursperiod: 3 november 2025 till 31 januari 2026 En avgörande svårighet för den omställning som krävs för att motverka den globala uppvärmningen är oenighet om hur kostnader och ansvar ska fördelas. Detta gäller både globalt och lokalt. Kursen ger dig en inblick i de viktigaste argumenten i debatten om klimaträttvisa och deras rötter i mer grundläggande filosofiska perspektiv. Innehåll Olika synsätt på klimaträttvisa Viktiga argument för och emot dessa synsätt Styrkor och svagheter hos dessa argument Kursens upplägg Hela kursen äger rum digitalt. Kombination av förinspelade föreläsningar, liveföreläsningar (kvällstid), övningar och quizzes. Det krävs en arbetsinsats på ca 12 h för att slutföra kursen. Du kommer att få kunskap om Kursen ger dig kunskap om de viktigaste argumenten i debatten om klimaträttvisa och om hur dessa anknyter till mer grundläggande filosofiska perspektiv. Vi diskuterar olika styrkor och svagheter hos dessa argument. Vem vänder sig kursen till? Kursen vänder till främst till alla yrkesverksamma inom området grön omställning. 

Sustainability reporting in professional life for economists

Course start September 1, 2025 This course provides the basics of sustainability reporting and prepares participants to deal with today’s sustainability reporting requirements, focusing on relevant regulations and tools. Economics professionals are required to report not only on financial performance but also on social and environmental performance, as the shift from single materiality to double materiality takes place. By focusing on sustainability reporting, CO? budgeting, and GRI standards, participants will gain actionable skills to measure, manage, and report on climate impact, enabling them to effectively communicate sustainability, monitor progress, and drive change. This aligns with Sweden’s ambitions for a fossil-free future by helping companies set science-based targets and create transparent sustainability reports, which foster accountability and innovation within the green transition. As businesses adapt to stricter EU policies, this course empowers professionals to lead organizational change toward a sustainable economy. Course content Introduction to CSR and sustainability regulations - Overview of Corporate Social Responsibility (CSR) and EU regulations affecting sustainability reporting. Financial Reporting Directive (FRD) - Review of the Directive and its link to sustainability reporting. CO2 budgeting and SBTi (Science Based Targets initiative) - Practical tools to calculate and communicate your organization’s climate impact. GRI (Global Reporting Initiative) - How to use GRI standards to create a transparent and credible sustainability report. Course design The course is designed to provide maximum flexibility for working professionals in the field of economics. Teaching materials include pre-recorded video lectures, articles, case studies, regulatory documents, company reports, and links to additional resources. Key resources, such as templates for sustainability reports, CO2 budgeting tools, and guidelines for GRI standards, will be provided to facilitate practical application of the knowledge gained. Guided tutorials will allow participants to engage with the content at their own pace and according to their schedules. Interactive elements are integrated through a ”Discussion” module, where participants will reflect on thought-provoking questions related to each topic by submitting concise written responses. Participants are also encouraged to ask questions either via the study platform or privately through email, ensuring personalized support. You will learn Students will gain foundational knowledge of CSR and EU sustainability regulations, learn to apply the Financial Reporting Directive, develop skills in CO2 budgeting and SBTi, GRI standards, conduct double-materiality assessments, and implement sustainability reporting through case studies. This course prepares students to align business strategies with evolving sustainability expectations Who is the course for? The course is suitable for professionals seeking to reskill or upskill in sustainability reporting. The course is aimed at economists, business consultants, sustainability officers, financial analysts, sustainability controllers, ESG specialists, sustainability managers, sustainability reporting specialists. The course i suitable for persons with a bachelor's or master’s degree in economics, business, management, entrepreneurship, or related fields that have a basic understanding of financial and sustainability concepts, university-level proficiency in English, and an interest in working and studying towards meaningful change in their professional lives.